Er zijn van die momenten waarop je even stilstaat en denkt: wat neem ik mee, en wat laat ik achter? Nu ik vandaag 60 ben geworden zit ik in zo’n moment. Ik ben me er bewust van dat het een overgang is naar een andere fase.
Zestig voelt voor mij niet als ‘oud worden’. Het voelt als een voltooide cirkel en het begin van een nieuwe. In veel tradities symboliseert 60 precies dat: ‘een complete ronde, een terugkeer naar het uitgangspunt, maar dan rijker’. Niet minder, maar anders. De derde levensfase, zoals ik het zie, is er een van zorgen vóór jezelf in plaats van alleen voor anderen. Van opbouwen naar doorgeven. Van moeten naar mogen.
Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, over mezelf, mensen, de wereld en over wat er echt toe doet, wil ik nu meer gaan inzetten. Niet omdat ik alles weet, integendeel. Ik heb meer vragen dan ooit. Maar het zijn betere vragen.
Wat drijft mij?
Mensen begeleiden in overgangen, dat is niet iets wat ik ben gaan doen, het is iets wat ik zelf heb doorleefd. Alles wat ik leerde aan zoeken, loslaten en opnieuw beginnen, gebruik ik voor anderen. De wond is de wijsheid, zeggen ze wel eens. Dat herken ik. Ik geloof in de kracht van de gemeenschap. Niet de grote abstracte gemeenschap, maar de echte: mensen die iets met elkaar delen, die elkaar zien, die samen iets mogelijk maken wat alleen niet lukt.
En ik geloof dat het onzichtbare zichtbaar gemaakt mag worden. Niet als grote beweging. Gewoon dicht bij mensen. Dicht bij wat er leeft. Mensen hun stem laten horen op allerlei manieren om mensen bewust maken van wat er in hen leeft. En zo dicht bij het verschil te maken in levens van mensen. Dat is mijn bijdrage. Daarom werk ik ook graag voor Present Assen.
Hoe kan ik loslaten wat niet meer past?
De afgelopen jaren heb ik veel verschillende dingen gedaan. Altijd rond maatschappelijke thema’s als inclusie, mensen een stem geven, holding space en present zijn. Altijd betrokken bij mensen, bij de samenleving, altijd in ontwikkeling. Binnen organisaties, groepen, projecten en in verschillende rollen. Ik deed het omdat ik het kon, omdat het nodig was, omdat ik er goed in ben. Maar goed in iets zijn is geen reden om ermee door te gaan.
De komende tijd ga ik daarom bewust keuzes maken over wat ik meeneem en wat ik achter laat. Wat verdient ruimte? Dat zijn de vragen die me de komende tijd begeleiden.
Hoe kan ik het onzichtbare zichtbaar maken?
Tegelijkertijd merk ik dat er iets nieuws wil komen. Iets dat meer de diepte in gaat. Ik wil me meer bezighouden met mensen in de ‘onder-tussentijd’, zoals iemand dat laatst noemde. Die momenten waarop het oude er niet meer is, maar het nieuwe er nog niet is. Dat is ongemakkelijk, maar het is ook precies de plek waar groei gebeurt. Ik wil die overgangen benoemen, begeleiden, en waar mogelijk ritueel markeren. Omdat stilstaan bij wat voorbij is, ruimte maakt voor wat er komen mag.
Ik heb veel gedaan achter de schermen. Verbinden, organiseren, mogelijk maken. Dat blijf ik doen, maar er komt iets bij. Ik wil me de komende tijd meer laten zien, niet groter dan ik ben, maar gewoon: aanwezig. Meer naar buiten brengen wat ik denk, wat ik doe, waar ik voor sta. Dat voelt als een logische volgende stap.
Wat helpt om het lichter, leuker en levendiger te maken?
En eerlijk gezegd wil ik het ook wat lichter houden. Ik merk dat ik het steeds makkelijker vind om dingen los te laten. Om te kijken wat er speelt en zich aandient en daarop reageren. Dat voelt niet als afstand nemen, maar als vrijheid. Ik wil de komende tijd meer spelen, met ideeën, met mensen, met wat er op mijn pad komt. Minder plannen, meer scharreltijd, meer aanwezig zijn. Bij mensen, bij wat er leeft, bij mezelf.
Herijken waar ik vandaan kom
Er is ook een persoonlijker laag. Ik kijk de laatste tijd anders naar waar ik vandaan kom. Naar patronen die ik lang heb meegedragen, rollen die ik altijd speelde zowel in mijn familie, in mijn omgeving. Niet met nostalgie, maar met nieuwe ogen. Ik merk dat ik daar nieuwe keuzes in ga maken. Rustiger, maar ook duidelijker.
Het is geen groot nieuw plan. Het is meer een verschuiving. Minder breed, meer diepte. Minder moeten, meer focus. Lichter, leuker en levendiger is mijn slogan voor de komende tijd. De vrijheid die ik nu voel maakt me niet minder betrokken , maar wel met meer focus. En dat voelt goed.
Ik ben benieuwd waar deze overgang me zal brengen. Reis je mee?
Helena ☀️



Daarover heeft de Canadese Heather Plett een prachtig boek geschreven:

